Temat: spektrum autyzmu

W dzisiejszym wpisie polecamy wybrane tytuły dotyczące spektrum autyzmu. Znalazły się tu nowości książkowe dostępne w bibliotece pedagogicznej w Pszczynie oraz pozycje, z których można skorzystać online po uzyskaniu kodu dostępu.

Zapraszamy do lektury!

Temple Grandin, Debra Moore: Autyzm. Przewodnik : 9 postaw wspierających rozwój dzieci w spektrum [dostępna w bibliotece]

Światowej sławy autorka i osoba autystyczna Temple Grandin oraz psycholożka Debra Moore przedstawiają dziewięć sposobów wspierania dzieci i nastolatków w spektrum autyzmu.

Temple Grandin dzieli się swoim osobistym doświadczeniem i historiami opowiadanymi przez szukających jej wsparcia rodziców i specjalistów, a Debra Moore wykorzystuje doświadczenie psychologa, pracującego od wielu lat z dziećmi i nastolatkami w spektrum oraz ich opiekunami. I to właśnie do tej grupy skierowana jest książka. Nauczyciele, pedagodzy specjalni, psycholodzy, terapeuci zajęciowi, logopedzi, a przede wszystkim rodzice dzieci i nastolatków w spektrum znajdą w książce wiele przykładów i porad oraz szczegółowo opisane sposoby wsparcia. Listy pytań pomocniczych i krótkie streszczenia porad ułatwiają wprowadzenie tych metod w życie.

 

Sarah i Larry Nannery: Co teraz powiedzieć? Spektrum autyzmu a skuteczna komunikacja w życiu, pracy i miłości [dostępna w bibliotece]

 

Sarah Nannery już jako dorosła kobieta usłyszała diagnozę, która wyjaśniła jej trudności w komunikacji interpersonalnej z jakimi zmagała się przez lata. Choć spektrum autyzmu skomplikowało jej karierę naukową i zawodową, a także relacje z najbliższymi, nie zamknęło jej drogi do spełnienia się w roli zarówno specjalistki ds. rozwoju dużych organizacji, jak i szczęśliwej żony oraz mamy. Dzięki cierpliwemu wsparciu swojego męża Larry’ego krok po kroku wypracowała strategie radzenia sobie z trudnościami komunikacyjnymi i opracowała szczegółowy ich opis, z którego skorzystać mogą nie tylko osoby zmagające się z zespołem Aspergera i innymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Książka podpowiada wiele rozwiązań, które można wykorzystać w codziennym życiu z osobami z autyzmem. Polecam ją także jako wartościowe opracowanie dla profesjonalistów zajmujących się problematyką autyzmu.


Jed Baker: Trening umiejętności społecznych dla dzieci i młodzieży z zespołem Aspergera [dostępna w bibliotece]

Podręcznik dla trenerów umiejętności społecznych to 70 lekcji i ćwiczeń dla dzieci i młodzieży z deficytem umiejętności społecznych. Poprzedzone przystępnym omówieniem praktyczne porady z pewnością przydadzą się w czasie treningu umiejętności społecznych w grupie, ale też w domu z rodzicem, na spotkaniu z rówieśnikami czy w środowisku szkolnym. Jed Baker oparł swój poradnik na doświadczeniach z prowadzonymi przez siebie grupami treningowymi, które odnoszą ogromne sukcesy. Znajdziecie tu wszystko, począwszy od oceny diagnostycznej i strategii stosowanych w treningu umiejętności społecznych, przez generalizację umiejętności, kontrolę zachowania, aż po często niedoceniane znaczenie akceptacji rówieśniczej, nad którą pracujemy podczas treningu uwrażliwiającego. Natomiast trzon książki to 70 lekcji, z których każda zawiera omówienie odrębnej umiejętności i ćwiczenia służące do jej doskonalenia. Trening obejmuje praktycznie każdą sytuację społeczną, jaka tylko przyjdzie wam do głowy.

 

Katie Cook: Rozwój dziecka z autyzmem. 90 ćwiczeń... [dostępna w bibliotece]


Stosowana analiza zachowania jest to terapia, która – działając na wielu poziomach – pomaga dzieciom w spektrum autyzmu rozwijać ważne umiejętności społeczne i ograniczać zachowania mogące negatywnie wpływać na ich życie. Prowadzone od ponad czterdziestu lat badania naukowe potwierdzają skuteczność stosowanych w niej procedur wzmacniania pożądanych zachowań. Dziewięć rozdziałów książki jest poświęconych rozwijaniu konkretnych umiejętności. W każdym znajdziecie dziesięć różnych ćwiczeń, które są ułożone według sugerowanych przedziałów wiekowych i dostosowane do poziomu rozwoju dziecka oraz pozwolą mu w pełni wykorzystać jego potencjał. Dzięki poradom zawartym w książce opiekun może przygotować się do wspierania dziecka w osiąganiu kolejnych kamieni milowych rozwoju w środowisku domowym. Przystępnie opisane ćwiczenia, oparte na zasadach stosowanej analizy zachowania, pomagają budować wewnętrzną motywację dziecka, która jest kluczowa dla rozwijania umiejętności wymagających szczególnej stymulacji. A wszystko po to, by dziecko mogło korzystać z tego, co oferuje mu świat, i dbać o zaspokajanie swoich potrzeb”. – Emilia Wojewódzka - psycholog, terapeuta behawioralny, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny Centrum Dziecięcej Terapii.

 

Simon Baron-Cohen: Poszukiwacze wzorów. Autyzm a ludzka wynalazczość [ebookpoint BIBLIO]

 


W książce Poszukiwacze wzorów autor przekonuje, że autyzm odegrał równie ważną rolę w historii naszej kreatywności i kultury, jak opanowanie ognia.
Baron-Cohen twierdzi, że ludzie z autyzmem odgrywają decydującą rolę w rozwoju ludzkości już od siedemdziesięciu tysięcy lat, od powstania pierwszych narzędzi po rewolucję cyfrową. W jaki sposób? Otóż geny, które wywołują autyzm, umożliwiają również poszukiwanie wzorów będące istotą ludzkiej wynalazczości. Autyści płacą jednak za te zdolności nader wysoką cenę w postaci trudności społecznych, a często również problemów medycznych, dlatego Baron-Cohen apeluje, abyśmy wspierali i honorowali ludzi z autyzmem zarówno w ich ułomnościach, jak i w ich triumfach.
Książka nie jest tylko opisem nowej teorii ludzkiej cywilizacji, lecz także wezwaniem do refleksji nad tym, jak społeczeństwo traktuje tych, którzy myślą inaczej.

 

Justyna Jessa: Autyzm i dieta [ebookpoint BIBLIO]

  • Czy w przypadku dziecka z autyzmem powinno się wprowadzać specjalistyczną dietę?
  • Dlaczego dziecko autystyczne tak często odczuwa różne dolegliwości przewodu pokarmowego?
  • Dlaczego źle reaguje na pewne składniki pokarmowe?
  • Jaki jest związek rozwoju w spektrum autyzmu ze składnikami pożywienia?
  • Jak przeprowadzić trening jedzenia?

Autyzm i dieta to praktyczny poradnik dietetyczny dla rodziców dzieci w spektrum autyzmu, który pomoże im usystematyzować wiedzę i odnaleźć się w gąszczu - nierzadko sprzecznych - informacji. Ułatwi im też decyzję o wprowadzeniu diety dla dziecka autystycznego, a przede wszystkim pozwoli świadomie ją ocenić. 


Daria Kacprzak: Tajemniczy świat Witka. Mój brat ma autyzm [ebookpoint BIBLIO]

Opowieść o codziennym, a zarazem wyjątkowym życiu dwóch chłopców, połączonych więziami rodzinnymi, jednak różniących się osobowością, zachowaniem oraz postrzeganiem świata, pokonywaniem codziennych trudności oraz odnajdowaniem się w środowisku społecznym. Utwór jest odpowiedzią na liczne pytania i niezrozumienie otoczenia w tej kwestii. Powstał w celu niwelowania lęku przed nawiązywaniem kontaktów i budowaniem relacji z dziećmi i młodzieżą ze spektrum zaburzeń autystycznych.

Utwór jest kierowany również do młodzieży i osób dorosłych, gdyż ukazuje sposób postrzegania przez dziecko dotknięte autyzmem oraz wskazuje przyczyny generujące określony cykl zachowań.

 

Jacek Hołub: Niegrzeczne. Historie dzieci z ADHD, autyzmem i Zespołem Aspergera [ebookpoint BIBLIO]

Dzieci i młodzież z widoczną niepełnosprawnością wywołują w nas empatię. Sprawne i zdrowe, ale zachowujące się nietypowo agresywne, nadpobudliwe lub nieprzestrzegające norm społecznych wzbudzają gniew i oburzenie. Postrzegamy je jak niewychowane i niekulturalne, a ich rodzice są w naszych oczach złymi matkami i ojcami. Krzywdzące oceny, brak zrozumienia i pomocy oraz próby wtłoczenia na siłę w wyznaczone przez nas ramy normalności to codzienność moich bohaterek i bohaterów.

Ta książka nie jest źródłem wiedzy na temat ADHD i spektrum autyzmu. Nie zajmuję się w niej poszukiwaniem ich przyczyn, nie wskazuję najlepszych metod wychowawczych i terapii. To opowieść o dzieciach, ich rodzinach oraz o tym, jak z innością radzą sobie społeczeństwo, szkoła i instytucje.

Jacek Hołub


Katarzyna Sedivy-Mączka: Stymulacja komunikacji językowej dzieci z autyzmem [IBUK Libra]

Celem monografii jest ukazanie, w jaki sposób terapia językowa wpływa na całościowe funkcjonowanie dzieci z autyzmem. Autorka opiera się na wiedzy neurologopedycznej, językoznawczej oraz psychologicznej. Wartościowym zabiegiem jest zastosowanie w publikacji metody całościowej, odnoszącej się do naśladowania/powtórzenia rozwoju poznawczego i językowego dziecka zdrowego. Książka skierowana jest do terapeutów, logopedów i neurologopedów pracujących z dziećmi z autyzmem.


Zdjęcia okładek i opisy pochodzą od wydawców.